2017. gada 22. sept.

(4e) Ko stāstīt skolēniem par emocijām

 P.S. 6.dec.2017  Nupat ir publicēts IZCILS materiāls!
http://www.bernulabklajiba.lv/projekti/bernu-iesaistes-programma/


--------------------------------
Emocionālo bāzi ikvienam mazajam cilvēkam izveido ģimene. Dažiem šajā ziņa ir paveicies, citiem tur ir bijusi katastrofa...bet par to šoreiz nerunāšu. Šis stāsts būs par bērniem līdz apmēram 12 gadu vecumam, kad smadzeņu limbiskā (emociju) sistēma vēl aug un vēl var ko jaunu tajā ielikt un ir arī vieglāk mainīt jau esošo.

Man nav lielas personiskās pieredzes, vien savas trīs meitenes. Tajā laikā darīju cik vien labi mācēju. Kaut kas izdevās, bet kaut ko viņām nācās pārmācīties. Gatavojoties kompetenču pieejas izglītībā ieviešanai, meklēju citu skolu pieredzi, lasīju visu ko ieraudzīju, gan par veiksmēm, gan kļūdām. Lasīju neskaitāmus zinātniskos rakstus neiroizglītības (neuroeducation) un psiholoģijas rubrikās. Labākais, ko atradu ir Dovetail Learning "Rīku kaste" ("TOOLBOX").

Idejas autors: Mark A. Collin, MA, MFT (laulību un ģimenes psihoterapeits)

Ideja: radās 1993.gadā, kad strādāja skolā kā konsultants (Santa Rosa, Kalifornija)

Mērķis:  Celt bērnu zināšanu kapacitāti un elastīgu un noturīgu spēju mācīties, attīstot sevis sapratni, pašapziņu un empātiju pret citiem.

Pamatā izmantots: Zinātnes pētījumi, autora vērojumi un pilotprojekta atzinumi 8 gadu laikā.

"Toolbox" plašāk sākts lietot 2006.g, 2015.gadā tika izmantots vairāk nekā 100 skolās (īpaši Silicon Valley skolās), tulkots arī spāņu valodā. Pašreiz tiek piedāvāts mācību saturs, mācību materiāli, stundu plāni un apmācību treniņi skolotājiem darbam ar skolēniem un viņu vecākiem no pirmskolas līdz 6.klasei ieskaitot. Pašreiz izstrādē ir programmas turpinājums līdz pamatskolas beigšanai.

Iztulkoju publiski pieejamos dokumentus. Mans sapnis būtu, ka varētu apvienoties vairāki novadi un iegādāties un legāli lietot šo materiālu. Man patīk, ka te ir piedāvāti arī dažādi neverbālie atgādinātāji, ieskaitot roku žestus. Emociju maiņai un jaunu ieradumu veidošanai ir nepieciešamas daudz vairāk laika, un daudz vairāk reizes jāpraktizē, nekā tas ir nepieciešams, lai zināšanas “ieliktu ilgtermiņa atmiņā”. Vārdi "sāp" daudz vairāk nekā neliels žests vai acu skatiens. Šāds vienkāršs pamudinājums ir daudz vērtīgāks nekā vesels teikums.

Drukājams dokuments ir ievietots te.



ELPOŠANAS RĪKS
Nomierinies un pieslēdzies.

Nozīme: Savas elpošanas klausīšanās dod mieru un laiku padomāt. Tas ir tilts uz sevis apzināšanos un virza uz efektīvām izvēlēm un pozitīvām pārmaiņām. Daudzās kultūrās atzīst, ka elpošana ir vārti uz viedumu. Bez veselīgas spējas praktizēt iekšējo mieru un sevis apzināšanos, ir grūti iemācīties sadzīvot ar citiem un saprast sevi. Uzmanības fokusēšana uz elpošanu ir atslēga ceļā uz paškontroli un neviltotu sadarbību ar citiem.

Roku žesti: Rokas priekšā, saliektas elkoņos. Saliekam kopā abu roku īkšķus un rādītājpirkstus, kā divas “OK” zīmes. Ieelpojot, skaitot līdz 5, lēnām attālinām rokas, izelpojot – tieši tāpat satuvinām. Atkārtojam trīs reizes.


KLUSĀS/DROŠĀS VIETAS RĪKS
Es atceros savu kluso/drošo vietu.


Nozīme: Klusums stiprina. Ja mums ir “telpa” mierinājumam, drošībai un klusumam, tad iztēle, radošums un pašizteikšanās rodas dabiski. Viens veids kā mēs jūtamies pārliecinoši ir klusas un drošas fiziskas vietas esamība. Šis rīks ir, lai palīdzētu atcerēties mierīgu klusumu. Kad mēs esot šādā “telpā” ieklausāmies savā sirdī, mums ir iespēja dzirdēt savu iekšējo viedumu.


Roku žesti: Ar plaukstām aizsegtas ausis, augums nedaudz noliekts uz priekšu un acis aizvērtas. Tā jebkurā brīdī var “nokļūt” savā klusajā/drošajā vietā.



KLAUSĪŠANĀS RĪKS
Es klausos ar ausīm, acīm un sirdi.

Nozīme: Klausīšanās ar sirdi ir īsākais ceļš uz savstarpēju sapratni, empātiju un problēmu risināšanu. Kad mēs elpojam, atrodoties savā klusajā vietā, ir vieglāk dzirdēt sevi un citus.


Roku žesti: Ar diviem pirkstiem viegli klauvējam sev pie auss, atgādinot sev ieklausīties dziļumā, gluži kā namdari klauvējot pie sienas ieklausās, kas ir aiz sienas.



EMPĀTIJAS RĪKS
Man rūp citi un es rūpējos par sevi.


Nozīme: Empātija nozīmē spēju ievērot citu cilvēku sajūtas un spēju saprast, ko tās varētu nozīmēt. Empātija ir rūpes par citiem, tā ir pamats tolerancei, labestībai un piedošanai. Orientējot empātiju uz sevi, tā kļūst par rūpēm par sevi un sevis saprašanu.

Roku žesti: Iztaisno rokas priekšā ar plaukstām uz augšu, iztēlojoties turam iedomātu līmeņrādi. Atkārtoti rokas lēnām paceļam uz augšu un nolaižam uz leju, saglabājot horizontālo līmeni starp abām rokām.



PERSONISKĀS TELPAS RĪKS
Man ir tiesības uz savu telpu un arī tev ir tādas tiesības.


Nozīme: Mums visiem ir neapstrīdamas tiesības uz mūsu personisko telpu un pienākums dot citiem tādas pašas tiesības. Apzinoties savu apkārtējo fizisko telpu, mēs varam skaidrāk redzēt savas vajadzības un to, kā mēs varam ietekmēt citus. Šis rīks ietver arī iespēju apzināt sava ķermeņa "gudrību": ķermeņa valodu, sajūtas, žestus, pozīciju, stāju un balsi.


Roku žesti: Ar iztaisnotām un no ķermeņa attālinātām rokām, zīmējam puslokā ap sevi robežu, rokas lēnām satuvinot un attālinot.



VĀRDU LIETOŠANAS RĪKS
Es lietoju “pareizos” vārdus “pareizā” veidā.


Nozīme: Rūpīga vārdu izvēle veicina izpratni, saikni un tuvību. Neuzmanīgi vai aizvainojoši vārdi kaitē attiecībām. Apzinoties vārdu nozīmīgumu un to, kā tie ietekmē attiecības, mūsu Vārdu rīks dod mums balsi, lai jautātu to, ko mēs gribam un ko vajag. Šī ir prasme, kas mums jāapgūst. Izmantojot "pareizos" vārdus, "pareizajā" laikā, "pareizā" veidā, par "pareizajiem" iemesliem rodas iespēja dziļāk sazināties ar sevi un citiem. Mūsu vārdu izmantošana arī palīdz mums precizēt pārpratumus un risināt konfliktus.


Roku žesti: Turam iedomātu zīmuli rokā un “rakstām” gaisā savus iniciāļus.



ATKRITUMU KASTES RĪKS
Es ļauju nevajadzīgas lietas “izmest”.


Nozīme: Nevajag uztvert personiski nelaipnus vārdus (ļaut tiem ienākt mūsu personīgajā telpā). Mēs varam uzņemties atbildību par to, ko mēs darām ar citu cilvēku vārdiem un darbībām un par to, kā mēs jūtamies pret viņiem. Dažreiz labākā izvēle ir mest kaitīgus vārdus prom un ļaut lai tie paslīd mums garām, nepieķeroties tiem. Savukārt citreiz mums rūpīgi jāuzklausa tas, kas ir aiz vārdiem. Šī instrumenta izcelsme ir Aikido cīņas mākslā - miera uzturēšanas mākslā.


Roku žesti: Ielieciet vienu roku sānos, izveidojot pusloku. Ar otru roku "izmetiet atkritumu kastē" (caur izveidoto pusloku). Vai arī vienas rokas īkšķi paceliet uz augšu, tad nolieciet to uz leju (tā, it kā aizvērtu atkritumu kastes vāku).



LAIKA LIETOŠANAS RĪKS
Es protu paņemt pauzi, lai attālinātos vai apdomātu.


Nozīme: Ir daudz noderīgu veidu, kā saprātīgi izmantot laiku savai un citu cilvēku labklājībai. Ja mēs paši izvēlamies, kā izmantot savu laiku, mēs varam būt efektīvāki. Atkāpšanās un atskatīšanās uz situāciju atjauno mūsu elastīgumu. Veltot laiku sev, un pārdomājot piedzīvoto, mēs labāk saprotam sevi un veidojam dabiskākas attiecības ar citiem.


Roku žesti: Ar rādītāja pirkstu viegli klauvē pie otras rokas plaukstas locītavas virspusē (itkā tur būtu rokas pulkstenis)



LŪDZU & PALDIES RĪKS
Es augstu vērtēju citus un izturos pret viņiem laipni.


Nozīme: Lūdzu, un Paldies ir "burvju vārdi", kas liek justies cilvēkiem labāk. Šo vārdu teikšana ir laipnības un labvēlības pamatprincips, kas paver durvis uz tuvām un uz savstarpējām rūpēm balstītām attiecībām. Vārds "lūdzu" mudina citus būt noderīgiem un laipniem. Sakot "paldies", mēs dodam iespēju cilvēkiem justies novērtētiem. Šie vienkāršie vārdi rada siltas emocijas attiecībās ar citiem.


Roku žesti: Turi rokā iedomātu atslēgu uz slēdz vaļā “durvis”



ATVAINOŠANĀS & PIEDOŠANAS RĪKS
Es atzīstu savas kļūdas un spēju piedot tavējās.


Nozīme: Sirsnīga atvainošanās paver durvis uz pašapziņu un piedošanu. Tas prasa pašpārliecinātību un iekšējo spēku, lai atzītu pieļauto kļūdu un izdarītu "pareizi". Atvainošanās un Piedošanas rīka izmantošana ir solis ceļā uz psiholoģisko briedumu. Piedošana ir tikpat svarīga kā atvainošanās. Tā ļauj dusmām un notiesājošam spriedumam "aiziet". Tas nenozīmē, ka mums ir uzreiz jāaizmirst, bet ir jābūt vēlmei piedot. Ja mēs paturam dusmas, aizvainojumu vai naidu, tās mūs turpina dedzināt un mazina mūsu spējas.


Roku žesti: Saliec abas plaukstas stingri kopā tā, itkā tās būtu salīmētas kā divas papīra lapas.



PACIETĪBAS RĪKS
Es esmu gana stiprs, lai pagaidītu.


Nozīme: Pacietība ir spēja mierīgi gaidīt. Tā attīsta mūsu spēju bez nevajadzīgām emocijām uztvert tādas situācijas, kuras ir ārpus mūsu kontroles. Pacietība ir jāmāca bērniem apzināti. Ja pacietība netiek apzināti veidota, kā bērni tā pieaugušie mēdz būt nepacietīgi, prasīgi un impulsīvi.


Roku žesti: Saliekam kopā plaukstas un lēnām un maigi berzējam, itkā “noēvelētu” visus negludumus. Sajūtam kā plaukstas sasilst.



DROSMES RĪKS
Man pietiek drosmes darīt “pareizās” lietas.


Nozīme: Drosme ir iekšējais spēks, kas dod iespēju izdarīt "pareizās lietas", pat ja tas ir grūti. Kad mēs jūtam satraukumu par savu vai citu cilvēku uzvedību, vajag izmantot Drosmes rīku, pat tad, ja citi to neizmanto. Palīdzot bērniem būt drosmīgiem, viņi var izpētīt nepazīstamo. Ar drosmi ir jārīkojas saskaņā ar savu sirdsapziņu.


Roku žesti: Uzliekam plaukstu uz sirds un dziļi ieelpojot uzspiežam ar plaukstu iekšēji sakot “Audz stipra mana sirds!”

Nav komentāru:

Komentāra publicēšana