2017. gada 3. sept.

(2b) Kādas metodes pielietot, lai mainītu mentālos modeļus

Vēlreiz atgādinam sev, kas ir MENTĀLIE MODEĻI. Tie ir dziļi iesakņojušies pieņēmumi, vispārinājumi, vai pat attēli, kas ietekmē to, kā mēs saprotam pasauli un to, kā mēs rīkojamies. Rodas jautājums, kā gan mēs varam ko "dziļi iesakņot" sevī vai "izravēt nezāles"? Iepriekšējā stāstā runājām par to, kas palīdz un traucē mainīt mentālos modeļus, tikai nekas jau ne palīdz, ne arī traucē, ja mēs neveicam nekādas darbības.

Tāpēc šodienas stāsts ir par to, kādas darbības mēs varam veikt un kādas metodes pielietot, lai radītu jaunus pieņēmumus un ieradumus, vai mainītu jau esošos mentālos modeļus, savu raksturu, savu personību un identitāti.

NEMAINĪGĀ KODOLA LIKUMS

Būtiskāko likumu, ko der ievērot, ir skaisti definējis Kovejs (Stephen R. Covey):
"Cilvēki nevar pieņemt pārmaiņas, ja viņu iekšienē nav nemainīgs kodols. Atslēga uz pārmaiņām ir stabila sajūta par to, kas jūs esat, kāda ir jūsu būtība un jūsu nemaināmās pamatvērtības"

1. METODE - VĒRTĪBU AUDITS


Tātad pats, pats sākums ir saprast pašam sevi un pieņemt zināšanai, kas es esmu un, kāds es esmu. Projekts "Skola 2030" piedāvā uzsākt savu vērtību auditu atbildot uz diviem jautājumiem:
   1. Kad biji vislaimīgākais?
   2. Kad visvairāk lepojies ar sevi?


Tālāk seko godīga izvērtēšana, vai tas, ko uzzināju par sevi pieder maināmajai vai arī stabilajai daļai. Kā palīglīdzekli izvērtēšanai var izmantot vērtību sarakstu, piemēram
  • Rokīča vērtību klasifikatoru ( https://lv.wikipedia.org/wiki/Rok%C4%AB%C4%8Da_v%C4%93rt%C4%ABbu_aptauja ) vai 
  • Švarca vērtību modeli ( https://lv.wikipedia.org/wiki/%C5%A0varca_v%C4%93rt%C4%ABbu_modelis ). 
Man pašai labāk patīk Švarca modelis, tas nav tik sadrumstalots un ir skaidri uzsvari uz būtiskām lietām:
    Universālisms (piemēram, sociālais taisnīgums, miers pasaulē, gudrība u.c.)
    Labvēlība (godīgums, lojalitāte, piedošana u.c.)
    Tradīcijas (mērenība, esošās dzīves pieņemšana u.c.)
    Konformitāte (paklausība, pieklājība u.c.)
    Drošība (valsts drošība, piederības sajūta, tīrīgums u.c.)
    Vara (sociālā atzinība, bagātība u.c.)
    Sasniegumi (ambīcijas, spējas, panākumi u.c.)
    Hedonisms (dzīves baudīšana u.c.)
    Stimulācija (aizraujoša dzīve u.c.)
    Pašrealizācija (radošums, pašcieņa, neatkarība u.c.)

Projektā "Skola 2030" ir definētas sekojošas vērtības, ko jāatbalsta skolēnos: atbildība, centība, drosme, godīgums, gudrība, laipnība, līdzcietība, mērenība, savaldība, solidaritāte, taisnīgums un tolerance. Man šis saraksts šķita par garu, kā jau matemātiķim, kas dzīvo pēc principa- "atceries maz, domā daudz". Es darbam esmu izvēlējusies 3 vērtības:
  1. Atbildība, kas izpaužas kā spēja piecelties kājās un visiem klātesot pateikt "jā, es to izdarīju" un nekad netaisnoties, ka kāds cits veicināja manas darbības.
  2. Godīgums, jeb es nešpikoju un nepierakstu sev darbus, ko neesmu pats darījis.
  3. Tolerance/Cieņa - nekad nesmieties par citu kļūdām un neveiksmēm.
Vēl gribētu piebilst, ka patiess vērtību audits aizņem ļoti daudz laika. Atceros, kad kursos mācījos praktisko psiholoģiju, mājasdarbs par savu vērtību auditu plānotās nedēļas vietā aizņēma veselu mēnesi. Toties tas man deva milzīgu stabilitāti un pārliecību par sevi. Ļoti iesaku ikvienam skolotājam patiesi pārbaudīt vērtību auditu uz sevi. Pēc tam būs daudz vienkāršāk runāt ar skolēniem par šo tēmu.

2. METODE - KOGNITĪVI BIHEIVIORĀLĀ TERAPIJA

Kognitīvi biheiviorālā terapija (KBT) (no ang. cognitive – domāšana; behavioural – uzvedības) nodarbojas ar domāšanas un uzvedības modeļu izpētīšanu, pārbaudi un paplašināšanu. Vairāk lasiet: http://medicine.lv/raksti/kognitivi-biheiviorala-terapija
Varbūt kāds psihologs man iebildīs, ka bez speciālista klātbūtnes nav iespējams uzsākt šo praksi. Mans iebildums ir, ka vienīgais, kas ir nepieciešams savas personības pārveidošanai ir būt ļoti atklātam un godīgam pašam pret sevi un pietiekami drošam uzsākt savu domu vērošanu, pieņemšanu un analīzi. Pārējais ir tikai loģiskās sekas.

Margareta Tečere teica: "Nejautājiet man kā es jūtos, jautājiet, ko es domāju. Mūsu domas pārtop vārdos, vārdi - darbos, darbi veido raksturu un raksturs nosaka emocijas".  Ieklausoties un pārdomājot secinām, ka ir grūti nepiekrist šiem vārdiem.

Es savu pirmo KBT kursu uzsāku 18 gadu vecumā. Tad gan vēl nezināju tam zinātnisko nosaukumu. Viss sākās ar to, ka sāku apzināties, ka mans skolas laika moto "Sliktam būt ir ļoti viegli, neviens tikpat neko labu no tevis negaida, un tu vari darīt ko vien vēlies un kā vien vēlies". Vērojot kā mana mammīte, kura nebija smalkās skolās gājusi un līdz matemātikas saprašanai viņai bija tikpat tālu kā līdz mēnesim, radās pārdomas par sevi kā personību. Es labi apzinājos savu talantu un smadzeņu kapacitāti un man likās, ja mamma var mīlēt cilvēkus tādus, kādi tie ir, tad man arī to vajadzētu varēt. Neteikšu, ka gāja viegli kārtējo reizi nevis "iespert", bet saprast un piedot. Nevaru teikt, ka arī pēc 30 gadiem esmu sasniegusi pilnību. Bet tie, kas ir pazinuši mani kopš bērnības, noteikti saskatīs pārmaiņas. Tā nemainīgā lieta, ko es sevī cienu un neesmu mainījusi kopš bērnības un arī neplānoju mainīt ir spēja godīgi un atklāti pateikt savu viedokli. Visticamāk, ka tieši šī iemesla dēļ rakstu šo blogu.

3. METODE - "PALĪDZI MAN!"

Vienmēr spogulī neskatīsies un katru savu domu un vārdu nenotversi un neizanalizēsi. Gluži kā bērniem atbalstam vajag vecākus, tāpat arī mums pieaugušajiem vajag kādu, kas mums palīdz atcerēties un uzsmaidīt par "Atkal jau tas pats vecais!". Būtiski ir, ka šis palīgs blakus ir ļoti bieži un ļoti labi zina, kas šobrīd ir jāapgūst. Par palīgiem labi noder pašu bērni, vīrs/sieva un draugi ar ko kopā pavadām daudz laika. 

Neesmu pētījusi zinātnes rakstus par šo specifisko tēmu tik daudz, lai varētu pateikt metodes zinātnisko nosaukumu, bet noteikti tāds ir. Metode ir tik iedarbīga, ka nevar būt tā, ka neviens nav par to saņēmis zinātnisko grādu.
Mani lielākie palīgi ir bijušas manas meitenes. Es viņām stāstīju to, ko vēlējos iemācīties pati un tad, kārtējo reizi dzirdot, ka esmu "npārkāpusi noteikumus" ar smaidu varēju atbildēt, ka "slikts ir tas skolotājs, kuru viņa skolnieki necitē" :)

Projektā "Skola 2030" ir liels uzsvars uz "Skolotāji kā sadarbības partneri". Kaut gan mēs netiekamies pietiekami bieži, lai kļūtu par īstiem "Palīgiem", mēs varam dzīvot un strādāt ar "Palīga" attieksmi pret citiem skolotājiem un uzticēties, ka arī viņi grib un var būt mūsu palīgi.

4. METODE - IERADUMA CILPA

Lai gan ieradumi ir vienu pakāpi augstāk nekā mūsu mentālie modeļi, tie tomēr ir tik ļoti cieši saistīti, ka pieminēšu šo metodi te. Lai saprastu ieradumus un spētu ar tiem mērķtiecīgi darboties, ļoti iesaku izlasīt Čārlza Duhiga (Charles Duhigg) grāmatu "Ieraduma spēks". Ja skolotājiem būtu obligātās literatūras saraksts, tad es šo grāmatu iekļautu sarakstā.
Ieraduma cilpa sastāv no trīs elementiem: signāls —> rutīna —> atalgojums (Cue – Routine – Reward). Gan jāatzīst, ka droši nezinu kā tas ir iztulkots grāmatā, jo pati lasīju angļu valodā.
Lai mainītu esošo ieradumu nepieciešams nomainīt rutīnas darbību, saglabājot to pašu signālu un apbalvojumu:
  • Signāls – paliek nemainīgs
  • Rutīna – mainu No –> Uz
  • Apbalvojums – paliek nemainīgs
Jaunu ieradumu veidošanai ir nepieciešams atrast visus trīs ieradumu elementus. Nav pietiekami tikai nolemt, ka es tagad darīšu tā.
  • Signāls – ?
  • Rutīna – ?
  • Apbalvojums – ?

NOBEIGUMĀ  Lai kuru metodi mēs pielietotu, vienmēr darbosies iepriekšējā stāstā aprakstītie Veicinātāji un Bremzētāji.

Lai mums viss izdodas un uz tikšanos nākamajā stāstā, kas būs par mācīšanos.

1 komentārs:

  1. "Nejautājiet man kā es jūtos, jautājiet, ko es domāju. Mūsu domas pārtop vārdos, vārdi - darbos, darbi veido raksturu un raksturs nosaka emocijas".
    Lieliski. Būs jāsāk biežāk cilvēkiem jautāt, ko viņi domā, nevis kā jūtas. What's on your mind today?

    AtbildētDzēst