2017. gada 2. sept.

(2a) Kas palīdz un traucē mainīt mentālos modeļus

Nikolā Tesla teica: "Man nerūp tas, ka kāds zog manas idejas. Mani satrauc, ka viņiem nav savu ideju". Šis stāsts ir par to, kā no izpildītājiem kļūt par radītājiem.
 
Atceramies sistēmas aisbergu, mēs šobrīd runājam par pašu apakšējo daļu - mentālo modeli un kādam tam vajadzētu būt, jeb kā mainīt uztveri no "SKOLĀ mani māca" uz "ES mācos". Tā kā šī ir būtiskākā pārmaiņu/reformas daļa, tad ir vērts pakavēties pie tās nedaudz ilgāk un noskaidrot, kādi ir (var būt) spēki, kas darbojas Paātrinājuma (VEICINĀTĀJI) un Līdzsvarojošajā (BREMZĒTĀJI) ciklos.
VEICINĀTĀJI un BREMZĒTĀJI


1. Piedzimst kā pētnieks

 
+ Ikviens cilvēks piedzimst vairāk vai mazāk kā pētnieks. Mazulis sāk ar sava ķermeņa izpēti, tad "urbina caurumiņu plīša lācītim, lai uzzinātu, kas viņam ir vēderā", sāk rāpot un "no rokas mutē" bāž visu, ko ceļā sastot, visbeidzot seko daudzie "Kāpēc?".
- Ja lielākais vairums vecāku priecājas par pirmajām pētnieciskajām darbībām, tad uz daudzajiem "Kāpēc?" rast atbildes palīdz vien retais. Nešķiet svarīgi, nav laika, paši nezina... pašos kāpēcītis jau sen kā ir iznīcināts.

SECINĀJUMS=> Pagātni nevar mainīt tāpēc nav vajadzības to nosodīt vai justies vainīgam, bet mācīties no tās gan vajadzētu. Tātad, lai ikviens mazulis saglabātu sevī pētnieku-kāpēcīti, vissvarīgākā loma ir vecākiem. No otras puses, cilvēka smadzenes un cilvēka daba ir elastīga, to var pats apzināti mainīt, vien jāsaprot būtiskākie cilvēka dabas elementi, jeb cilvēka psiholoģija.

Atverot psiholoģijas mācību grāmatu, atrodam ~500 dažādus psihologu definētos psihes aizspriedumus. Sev iegaumēšanai un ikdienas lietošanai esmu izvēlējusies vien dažus, jo manas smadzenes nevar ikdienā paturēt aktīvus tos visus (es arī atcerēties tik daudz nespēju). Lūk mana izlase.

2. Psiholoģiskie aizspriedumi


APSTIPRINĀJUMA AIZSPRIEDUMS - Mēs intuitīvi meklējam pierādījumus savam pašreizējam viedoklim.

+ Tas palīdz mums būt neatlaidīgiem, izpētīt/izdarīt līdz galam un kļūt uzvarētājiem.
- Mēs viegli kļūstam stūrgalvīgi un neiecietīgi pret citiem viedokļiem, kā rezultātā esam zaudētāji.

PROŽEKTORA MALDI - Indivīdus visbiežāk asociējam ar grupas uzvedību, kā tā tiek atspoguļota mēdijos/tradīcijās


+ Tas palīdz ātri pieņemt lēmumus un izvairīties no nepatikšanām; būt kopā ar "baru", lai neapdraudētu dzīvību. ...cilvēka smadzenēm ir raksturīgi "būt slinkām". Pašreiz nav īsti zināms vai tas ir resursu taupīšanas nolūkos, vai arī doma par milzīgo smadzeņu kapacitāti ir stipri pārspīlēta.

- Mēs kļūstam neelastīgi, neredzam visas iespējas un citu cilvēku potenciālu, ļaujamies mēdiju, varu un partiju manipulācijām, paši "kļūstam par masu" bez savas identitātes un pārliecības.

ASOCIĀCIJU VARA - Jaunākās/spēcīgākās asociācijas nomāc vecākās/vājākās asociācijas

+ Asociācijas atgādina un palīdz atcerēties jaunas lietas. Kā šādus atgādinātājus bieži lietojam ikonas, karogus, krāsu salikumus, melodijas...
- Zaudējam izaicinājumu izprast un veidot savu personisko viedokli.

Atkāpe: Atceramies kā svastika cilvēka apziņā no laimes simbola tika pārveidota uz vienas nācijas pārākuma simbolu; sirpis un āmurs no darbarīkiem uz varas ieročiem; varavīksne no dabas parādības uz cilvēka seksualitātes liberalizācijas simbolu... . Simboli mūs dzīvē spēlē ļoti būtisku lomu. Diemžēl nav vienota simbola izglītības pārmaiņām. Man patika bize,
kas tika iekļauta sākotnējās prezentācijās. Diemžēl šobrīd tā ir aizmirsta un katrs pa savam lieto daudznozīmīgās apļu vai trijstūru kombinācijas un nekādas asociācijas no tiem neveidojas.


DARBOŠANĀS AIZSPRIEDUMS - Negatīva ietekme uz pieņemtām idejām liek kaut ko darīt (visbiežāk tikai seku likvidēšanu un AIZLIEGŠANU)

+ Aizliegšana ir ātrākais (bet ne vieglākais un labākais) veids kā panākt vēlamo efektu.
- Zaudējam iespēju izprast situāciju un darīt "kā būtu labāk".
Vien pietiek atcerēties situāciju ar Agneses Krivandes dzejoļa analīzi literatūras stundā (http://www.satori.lv/article/literaturas-skolotaja-sanem-aizradijumu-par-agneses-krivades-dzejola-izmantosanu-stunda). Kritiski paskatoties uz Latvijas likumdošanu ir skaidri redzams, ka šis aizspriedums Latvijā "darbojas pēc pilnas programmas".

ZAUDĒJUMA SINDROPMS - Pat neliels zaudējums ir sāpīgs.

+ Palīdz rūpēties par savu īpašumu, kopt un aizsargāt to.
- Par daudz pieķeramies sīkumiem, kas neļauj saskatīt būtiskās lietas. Esam gatavi "privatizēt" arī to, kas mums nekad nav piederējis un nevar piederēt - savu dzīvesbiedru, bērnus un draugus. Vissīkākais zaudējums rada dusmas, aizvainojumu, naidu un agresiju.

SECINĀJUMS=> Turēsim atvērtu prātu. Būsim gatavi, ka vakardienas patiesības var būt aplamas šodien. Vērosim savas domas, nesasteigsim savas darbības un būsim gatavi ieraudzīt neredzamo.

3. Pigmaliona efekts, jeb pašpiepildījuma pravietojums


Šis ir vēl viens psihologu atzinums, kam ir vērts pievērst īpašu uzmanību.
+ Mēs spējam izdarīt pat tad, kad savai varēšanai mēs paši nespējam noticēt, ja vien kāds cits dziļi un no sirds tic mūsu varēšanai un ļauj mums to sajust.
- Un pretējā virzienā - ja mūsu varēšana tiek apšaubīta, mūsu spējas samazinās.
Ikviens no mums var atrast kādu piemēru no savas dzīves, kad izdevās paveikt ko neticamu tikai tāpēc, ka kāds cits iedvesmoja, atbalstīja un virzīja mūs. Arī mani šādi notikumi rosināja meklēt skaidrojumu, kā un kāpēc man tas izdevās. Tā es uzzināju par Robert Rosenthal un Lenore Jacobson pētījumiem. Par Pigmaliona efektu tas ir nosaukts pēc grieķu leģendas par Pigmalionu un Galateju, kur tēlnieks Pigmalions no marmora izkala sievietes statuju un iemīlējās tajā. Viņš tik ļoti iztēlojās to kā dzīvu, ka Dievi izpildīja viņa vēlmi.

Vērojot to, kas pašreiz notiek skolās, brīžam gribas teikt, ka daļa mūsu psihologu nekad nav dzirdējuši vai aizdomājušies par šo vienkāršo patiesību. Zinu, ka katram ir sava smadzeņu kapacitāte, bet kāpēc pie pirmajām grūtībām/ierobežojumiem ir jāuzliek uzlīme "atgādņu bērns". Ja mani kaut kas skolā dara patiešām emocionālu, tad tas ir kārtējais saraksts ar bērniem, kuri "nespēj apgūt matemātiku". Reāli tādi ir tikai ļoti, ļoti daži. Lūdzu nedarīsim tā! Meklēsim ceļus un variantus, kas palīdz saprast, atcerēties un likt lietā iegūtās zināšanas. Ikviens fiziski vesels jaunietis spēj apgūt ikvienu mācību priekšmetu vismaz uz 6!

SECINĀJUMS=> ...mīļie, izdariet secinājumus paši, jūs to varat vismaz tikpat labi kā es tos būtu uzrakstījusi.


P.S. ...un ierakstiet komentāros savus papildinājumus.


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru